سکینه اوجاقی؛ احمدعلی قانع
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1402، ، صفحه 37-62
چکیده
آزادی واژۀ مقدسی است که ذهن انسان از نخستین روز آفرینش با آن آشنایی دارد. اصولاً زندگی باید با آزادی همراه باشد. زندگی بدون آزادی، زیبایی، جاذبه و امیدآفرینی ندارد، مفهوم آزادی، همان رهایی از قیدوبندهای ناروا با کاربردهای گوناگون است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی قصد دارد گسترۀ آزادی را در تئوری و عمل به چالش کشیده و چشمانداز ...
بیشتر
آزادی واژۀ مقدسی است که ذهن انسان از نخستین روز آفرینش با آن آشنایی دارد. اصولاً زندگی باید با آزادی همراه باشد. زندگی بدون آزادی، زیبایی، جاذبه و امیدآفرینی ندارد، مفهوم آزادی، همان رهایی از قیدوبندهای ناروا با کاربردهای گوناگون است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی قصد دارد گسترۀ آزادی را در تئوری و عمل به چالش کشیده و چشمانداز دو تمدن غرب و اسلام را در این مقوله در ترازوی نقد بسنجد. برای این امر درصدد پاسخ به این سؤالات است که اولاً، جایگاه آزادی در حقوق غرب کجاست؟ ثانیاً، نظر اسلام و همچنین فقهای معاصر بهویژه امام خمینی (ره) در مورد آزادی چیست؟ ثالثاً، وجوه اشتراک و افتراق دو تمدن غرب و اسلام در مورد اصل آزادی کدماند؟ یافتهها نشان میدهد اصل آزادی، در هر دو نظام حقوقی بهعنوان یکی از حقوق حیاتی بشریت محترم شمرده شده است. بااینوجود، دیدگاه اسلام نسبت به آزادی به لحاظ اهتمام به ابعاد معنوی انسان در کنار ابعاد مادی آن، خیلی مترقیتر از دیدگاه حقوق بینالملل است که صرفاً به بعد مادی انسان توجه دارد.
سید جعفر حسینی؛ بهزاد میکائیلی؛ سکینه اوجاقی؛ رقیه مهری
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1402، ، صفحه 33-58
چکیده
ا
امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد جامعالشرایط نواندیش، آشنا به امور زمان و مقتضیات و واقعیات آن بود که ضمن طرح تئوری تعامل دین و سیاست؛ فصل تازهای در اندیشۀ سیاسی به وجود آورد. آن حضرت با تأسی به آموزههای الهی و سیره ائمه اطهار (ع)؛ استقلال دولتهای اسلامی و مقابله با نظام سلطه را مطرح و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر پایۀ حفظ عزت، ...
بیشتر
ا
امام خمینی(ره) به عنوان یک مجتهد جامعالشرایط نواندیش، آشنا به امور زمان و مقتضیات و واقعیات آن بود که ضمن طرح تئوری تعامل دین و سیاست؛ فصل تازهای در اندیشۀ سیاسی به وجود آورد. آن حضرت با تأسی به آموزههای الهی و سیره ائمه اطهار (ع)؛ استقلال دولتهای اسلامی و مقابله با نظام سلطه را مطرح و نظام جمهوری اسلامی ایران را بر پایۀ حفظ عزت، سیادت مسلمانان و نفی هرگونه سلطۀ بیگانگان بنیان نهاد. معمار کبیر انقلاب اسلامی معتقد بود روابط مسلمانان با کشورهای غیر اسلامی باید بر اساس قاعدۀ «نفی سبیل» برنامهریزی شود. تتبع در اندیشههای والای مدیریتی آن حضرت بیش از هر زمان دیگری ضروری به نظر میرسد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و برای گردآوری اطلاعات آن از ابزار فیشبرداری بامطالعۀ کتابخانهای استفاده شده است. این جستار درصدد پاسخ به این سؤالات است اولاً: جایگاه قاعدۀ نفی سبیل در تعالیم اسلامی کجاست؟ ثانیاً: اندیشههای امام خمینی(ره) در مورد قاعدۀ نفی سبیل چیست؟ یافتهها نشان میدهد قاعدۀ نفی سبیل یکی از اصول بسیار مهم فقهی در اسلام است که بر کلیۀ روابط بینالمللی آن حکومت میکند و در اندیشههای مدیریتی امام خمینی(ره) نیز، روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی مسلمانان با بیگانگان باید بر مبنای آن قاعدۀ طراحی شود که در این صورت، بیگانگان هیچگونه راه استیلاء نخواهند داشت و همواره عزت، استقلال، شرافت و اصالت مسلمانان در تمامی عرصهها حفظ خواهد شد.